MBT

Som en del av er vet så går jag just nu en lång terapi inriktad på personlighetsstörningar och i mitt fall mest inriktad på min Borderline. Mentaliseringsbaserad terapi (MBT) kallas den och handlar mycket om att en som patient ska lära sig att mentalisera kring andra människors tankar och känslor. Att kunna lära sig skillnaden mellan vad jag tror att andra tänker och tycker vs vad de faktiskt tänker och tycker. Oftast har jag en bild av vad människor tänker om mig (negativ för det mesta) och det sätter käppar i hjulen för mig i alla sociala sammanhang och ger mig extrem ångest och har fått mig att förlora många relationer jag egentligen har värderat högt.

Detta är ett av områdena vi kommer fokusera på i min personlighetsproblematik bland många andra. Det är en intensiv terapi som innebär gruppterapi en gång i veckan och individualterapin en gång i veckan under 1,5 års tid. Bara under detta halvåret jag gått i terapin har jag sett extrem skillnad på mig själv och mina tankemönster och min ångest men jag har fortfarande en lång väg att gå. Min terapeut är fantastisk och otroligt välutbildad och lyhörd inför vad jag behöver. 

Såhär skriver psykologiguiden.se om MBT: 
"I behandlingen, som sker både individuellt och i grupp över en längre tid, uppstår en relation mellan terapeuten och klienterna, en form av anknytning som påminner om psykoanalysens överföring och motöverföring. Tack vare denna relation kan terapeut och klienter utforska varandras sätt att uppfatta sig själva och den andre, egna och den andres tankar, föreställningar, känslor och impulser.

Genom denna mentalisering (detta medvetandegörande av egna och andras sätt att tänka och känna) kan även ungdomar med borderlineproblematik gradvis höja sin mentaliseringsnivå och på det sättet öka sin kontroll över sina känslor och sitt beteende."


Det känns skönt att äntligen bli tagen på allvar och att få en konkret behandling som känns som att den kommer hjälpa mig. Efter så många år i psykiatrin så är det på tiden att jag får nån annan hjälp än bara traggla samma gamla saker och knapra medicin. 

Kommentera inlägget här :