barnmorskebesök vecka 39

Igår var jag hos barnmorskan för det näst sista inplanerade ordinarie besöket. Nästa besök är den 5 april och jag hoppas innerligt att vår lilla bebis tittat ut innan dess.
Jag och barnmorskan fick oss ett gott skratt när hon hälsade på mig i väntrummet nästan en timme innan bokad tid. Min preggohjärna slog rekord och istället för tjugo över två så trodde jag att jag skulle vara där tjugo I två. Jag tyckte det kändes onödigt att köra hem så jag satt i bilen och läste lite bloggar och lyssnade på musik. Det är skönt nu när man kan sitta i bilen när den är avstängd utan att frysa röven av sig haha.
 
 
Det blev min tur till slut och vi pratade om hur jag mådde och jag nämnde att jag har mycket sammandragningar och "mens"värk och hon såg nöjd ut och sa att det var bra tecken och det visste jag ju sen innan. Det är ju kroppens sätt att göra sig redo för vad som komma skall! Jag frågade även om hur det blir om jag skulle gå över och vad deras rutiner är. Tydligen så när (om) jag kommer på nästa besök så pratar vi mer om det men har jag inte fått bebis innan v.41+3 så bokas ett besök på förlossningen då vi ska ha BB-packningen med oss. De kommer då köra en CTG-kurva och även undersöka och se hur "mogen" jag är och utefter det ta beslut om ev. igångsättning. Om jag inte sätts igång då och jag fortfarande inte fått bebis v.42+0 så sätts jag igång då istället. 
 
Efter lite prat om mitt mående mätte vi magen och hon kände hur bebis låg. Likadant som förra gången var ryggen till vänster och det är sparkar på höger sida. Huvudet är fortfarande ruckbart men hon sa att det är inte säkert att h*n fixerar sig förrän vattnet går eller jag börjar få värkar. SF-måttet var 35 cm och jag har gått upp nästan 2 kg sen sist jag var där för två veckor sen så det verkar som om bebis haft en riktig växtspurt!
 
Nä nu får h*n faktiskt ta och titta ut. Jag vill verkligen mysa med vår bebis nu!

Kommentera inlägget här :